His Majestys Sagbutts & Cornetts (UK)

VEB2023 szervezés
VEB2023 szervezés

A 2023-ban fennállása 41. évfordulóját ünneplő His Majestys Sagbutts & Cornetts (alapítva: 1982-ben) változatlan szellemben lép színpadra.

A His Majestys Sagbutts & Cornetts célja, hogy nemes hangszerei hangzásvilágát a 21. századba emelje be 16. és 17. századi zeneszerzők páneurópai repertoárját felhasználva, és új közönséget szólítson meg felvételeken, rádióban, televízióban, valamint (legfőképp!) élő előadásokon keresztül. 

Az együttes illusztris hangzású neve Matthew Locke „Ötszólamú darabok Őfelsége Harsonásai és Kornettistái számára" című művéből származik, amelyet valószínűleg II. Károly király 1661-es koronázása alkalmával adtak elő. Az HMSC három kornettből, három korai harsona-változat hangszerből (sackbutból) és billentyűs continuóból álló előadói csoport, amely gyakran játszik együtt énekesekkel és vonósokkal, illetve számos felkérést kap, hogy kórusokkal közös projektekben is részt vegyen. A közelmúltban a Fretwork Viols és a Magdalena Consorttal, a Dunedin Consorttal, az Alamire-rel, a Magnificattal, a cambridge-i King's College kórusával és az Ex Cathedra együttessel működtek együtt.  

Az HMSC-t oktatási tevékenységének részeként mesterkurzusok és workshopok tartására hívják meg. Tagjai az Egyesült Királyság és Európa konzervatóriumaiban, egyetemein tanítanak.

A múlt elfeledett repertoárjainak újrafelfedezése mellett a kortárs kornett- és sackbut-repertoár bővítése is egyre fontosabb része a csoport küldetésének és örökségének. A 2023-ban Howard Skempton (sz. 1947) által komponált Accolade című művet az együttes a Vaughan Williams Alapítvány támogatásával a 40. jubileumi évadra rendelte meg. Az ősbemutatóra május 7-én került sor az oxfordi Holywell Music Roomban, az európai premierre pedig augusztus 24-én az innsbrucki Hofkirchében, az Innsbrucki Régizenei Fesztiválon. Aaz előadást az osztrák országos rádió felvételről sugározta. Az At His Majestys Pleasure (2012) című bővített szvitet Martin Harry (sz. 1964) az HMSC 30. évfordulójára komponálta. A mű az együttes saját lemezkiadójánál, az SFZ Musicnál jelent meg. Emellett az HMSC az együttes egykori billentyűse, Timothy Roberts (sz. 1953) On the Wall, Off the Wall: Six Venetian Sketches for cornetts and sackbuts (2004) című darabját is megszólaltatta, a mű lemezfelvétele 2022-ben készült el a Toccata Classics (2022) gondozásában.

Jegyár: 2000 Ft

Műsor

Első rész
Matthew Locke (c. 1621-1677): Pavan-Almand à 6                                         

William Byrd (c. 1540-1623): Rorate coeli à 5                                                

Anthony Holborne (c. 1545-1602): Almand: The Night Watch (orgona)

John Dowland  (1563-1626): A Shepherd in Shade; The Night Watch (visszatérés)               

Anthony Holborne: Galliard: As it fell on a holie EveGalliard: Heigh ho holiday          

Anonymous (XV.sz.): Coventry Carol                                                      

Samuel Scheidt (1587-1654): Wie Schön leuchtet der Morgenstern (orgona)

Michael Praetorius (1571-1621): Quem pastores laudavere                                 

Heinrich Schütz (1585-1672): Ein Kind ist uns geboren                                    

Johann Hermann Schein (1586-1630): Padouan no. 7                                            

Johannes Eccard (1553-1611) and Johann Hermann Schein: Von Himmel hoch, da komm ich herr   

 

Második rész

Howard Skempton (1947-): Accolade [készült a HMSC 40. évfordulójára 2023-ban]

Claudio Monteverdi (1567-1643): Laudate Dominum in sanctis eius

Giovanni Gabrieli (c. 1554-1612): Canzone Seconda à 6           

Adrian Willaert (c. 1490-1562): O magnum mysterium

Claudio Monteverdi: Confitebor tibi domine

Giovanni Gabrieli: Toccata del secondo tuono (orgona)

Giovanni Bassano (1560/1-1617): Hodie Christus natus est à 7 

Hangversenyismertető:

A XVII. századi angol úriember műveltségét csak akkor tekintették teljes körűnek, ha teljesítette a Grand Tour-t, azaz az európai kontinensen megtett kulturális körutat. Ma este Angliából indulunk útnak, majd áthajózunk az Északi-tengeren Németországba, végül pedig délre, Velencébe érkezünk, amely hagyományosan a Grand Tour utolsó állomása, és számunkra roppant szerencsés módon a XVI-XVII. századi kornett- és sackbut-zene európai fellegvára volt. Utazásunkat képzeletben karácsonykor tesszük meg, így a XV. századtól a XVII. századig keletkezett vokális és hangszeres zeneművek bemutatásával adhatunk ízelítőt az európai ünnepi és vallásos muzsikálás sokszínűségéből.

Műsorunk Matthew Locke "For His Majestys Sagbutts & Cornetts" című zeneművével kezdődik, amely a British Library és a cambridge-i Fitzwilliam Múzeum két kéziratában, töredékekben maradt fenn. A ma este előadásra kerülő hatrészes Pavan-Almand a British Library-ben őrzött kéziratos kottája egy (későbbi keletkezésű) bejegyzést tartalmaz, amely szerint a művet " Mr Locke II. Károly király restaurációja alkalmából komponálta". Kétségtelenül ez az egyik leghíresebb, hangszereinkre írt zene, az Őfelsége Harsonásai és Kornettistái 1982-ben alakult modern inkarnációjának ihletője. Számos együttes ünnepli idén William Byrd halálának 400. évfordulóját. Az ünnepi évhez a Rorate coeli című adventi motettával járulunk hozzá, melyben az éneket és a hangszeres zenét ötvözzük Byrd elmélkedő szövegfeldolgozásával. Majd Anthony Holborne és John Dowland, a XVII. század eleji Anglia két leghíresebb hangszeres világi zeneszerzője a karácsonyi történet témájára írt darabjaival folytatjuk hangversenyünket. Olyan művekkel, amelyeket a királyi udvarokban és palotákban játszhattak az ünnepi időszakban. A névtelen szerző által komponált Coventry Carol (amely feltehetően a XV. századi, Coventry városából származó misztériumciklus eleme volt) indít útnak Németország, körutazásunk második állomása felé.

Itt Samuel Scheidt Wie schön leuchtet der Morgenstern című evangélikus koráldallamának három variációjával nyitunk, William Whitehead orgonaelőadásában. Michael Praetorius, Johannes Eccard és Johann Hermann Schein evangélikus koráljait is műsorra tűzzük ezen az estén a változatos textúrák, az énekhangok és hangszerek közötti izgalmas kölcsönhatás megszólaltatására, amelyet ezek a kompozíciók lehetővé tesznek. A műsorunkban szereplő valamennyi német zeneszerzőre nagy hatással volt a velencei zenei élet alakulása, amelynek gyümölcseit olyan zenészek juttatták el Németországba, mint Heinrich Schütz. E kapcsolat előtt tisztelegve Schütz Ein Kind ist uns geboren című darabját adjuk elő a Geistliche Chormusikból (1648).

A szünet után a karácsonyi témától kissé eltérve, ám annál nagyobb örömmel adjuk elő - Európában csupán második alkalommal - az Accolade című darabot, amelynek megkomponálására Howard Skemptont kértük fel énekegyüttesünk fennállásának 40. évfordulója alkalmából. A csodálatos kánonkompozíció hangszereink legjobb tulajdonságait domborítja ki sodró dallamával és az instrumentális párbeszédekkel. Ezúton is szeretnénk köszönetünket nyilvánítani a Vaughan Williams Alapítványnak a zenemű megrendeléséhez nyújtott támogatásáért.

Olasz "sorozatunkat" Velence egyik leghíresebb zeneszerzője, Claudio Monteverdi virtuóz énekszólójával kezdjük, amely lehetőséget ad csodálatos tenorszólistánknak, Mark Dobellnek, hogy megcsillogtassa tehetségét. Ezt egyik kedvenc kanciónk követi Giovanni Gabrieli munkásságából. Gabrieli a Szent Márk-bazilika orgonistája és hangszeres együttesének vezetője volt, így a kornett- és sackbut-együttesek történelmének talán legjelentősebb alakjaként tartjuk számon. Ezután egy-két generációt visszalépve Adrian Willaert gyönyörű adventi motettáját, az O magnum mysteriumot választottuk, hogy változatosságot vigyünk Monteverdi és Gabrieli gazdagon díszített seconda pratica-művei sorába egy békés, nyugodt pillanat erejéig, mielőtt visszatérnénk a tenorra és két kornettre írt vidám Confitebor tibi domine-hoz. Utolsó darabunkat William Gabrieli orgonatoccatájával vezeti be, ezután - programunk zárásaként -Velence egyik kevésbé ismert zeneszerzője, Giovanni Bassano Hodie Christus natus című darabja élénk hangvételű előadásával búcsúzunk. Hangversenyünk végén Bassanóval mintegy bezárul egy képzeletbeli kör, hiszen a velencei művész szoros rokonságban állt a Bassano család angliai ágával, emigráns zenészekkel és hangszerkészítőkkel, akik épp azokban londoni udvartartásokban és palotákban éltek és alkottak, ahonnan utazásunkat elkezdtük.

Reméljük, közönségünk számára épp ugyanakkora zenei élvezetet okoz majd karácsonyi körutunk, mint Thomas Coryate korabeli angol udvaroncnak, aki XVII. sz. eleji velencei látogatása alkalmával így írt a Gabrieli-család zeneműveiről:

A legjobb zenét hallottam, amit valaha életemben … oly csodást, élvezetest, egyedülállót, gyönyörködtetőt, mindenek felett kiválót, hogy még azokat az idegeneket is ámulatba és elképedésbe ejtette, akik addigelé még soha ilyent nem hallhattak. De hogy másokat hogyan ért, azt nem tudhatom: a magam részéről elmondhatom, hogy Szent Pállal ragadtattam föl a harmadik Mennyországba, míg hallgattam.

Előadók:

Mark Dobell - Tenor

Jamie Savan, Helen Roberts, Jeremy West - Cornetts

Susan Addison, Stephanie Dyer, Stephen Saunders - Sagbutts

William Whitehead - Orgona

A Fructus Labiorum Komolyzenei Fesztivál során vásárolt belépőjegyekből származó bevételnek megfelelő összeget a Veszprémi Családsegítő és Gyermekjóléti Integrált Intézménnyel együttműködésben teljes egészében arra fordítjuk, hogy a veszprémi és környékbeli hátrányos helyzetű/rászoruló családok ingyen belépőkhöz jussanak a Téli Gyárkert jég-és hófánk pályájára.  

A belépőjegyek mellett lehetőség lesz adományjegyek vásárlására is – online elővételben és a helyszínen egyaránt.

Zene Koncert klasszikus Ünnepi ragyogás Fructus Labiorum

Hozzáférhetőség

Amennyiben nehézségekbe ütközik oldalunk böngészése során, válasszon az alábbi hozzáférhetőségi lehetőségeink közül!