Interjú: Elindult az Élménybiztos program

Idén nyáron indult el új, közösségi bevonási programunk részeként, az Élménybiztos projekt, amelynek lényege, hogy kultúrára nyitott emberek véleményt nyilváníthassanak a VEB2023 EKF szervezésében megvalósuló programokról. Ez nemcsak arra lehetőség, hogy a kiválasztott Élménybiztosok saját tapasztalataikkal gazdagítsák környezetüket, de arra is, hogy az EKF csapata visszajelzést kapjon egy-egy esemény sikerességéről. Az Élménybiztosok első lépéseiről, és az eddigi tapasztalatokról beszélgettünk Bonyhádi Szilvia közösségi bevonás és kapacitásfejlesztésért felelős projektmenedzserrel Németh Rajmund kulturális projektmenedzserrel és Szántó Viktóriával, a Kabóca Bábszínház igazgatóhelyettesével.

Fotó:
Toroczkai Csaba

Miért jött létre az Élménybiztos program?

 

Bonyhádi Szilvia: Amikor létrehoztuk az Élménybiztos programot, akkor arra gondoltunk, hogy milyen jó, ha össze tudunk állítani egy olyan csapatot, amelyben az EKF-hez hasonló értékrenddel bíró emberek közösséget alkotnak és mindezeket tovább is tudják adni a környezetüknek. Ezen kívül ez egy jó lehetőség arra, hogy közelebb kerüljünk a közönségünkhöz és hogy minél hitelesebb munkát tudjunk végezni. Az sem utolsó szempont, hogy ez egy kiváló bevonódási lehetőség az EKf programjaiba. Az élménybiztosok lehetőséget kapnak arra, hogy részt vegyenek azokon a programokon, amiket mi szervezünk, vagy amiben társszervezők vagyunk és elmondják róluk a véleményüket, miközben bepillanthatnak a kulisszák mögé. Jelenleg 30, teljesen különböző korcsoportú, társadalmi státuszú emberből áll a csapat, akik mind közel állnak egy-egy művészeti ághoz,érdeklődnek a kultúra iránt és az ország különböző részeiből  - még Gyöngyösről és Szegedről is - jelentkeztek. Természetesen nem tudunk ekkora csoporttal reprezentatív felméréseket végezni, de ennek az egésznek nem is ez a lényege. Itt a fókuszban inkább a közösségépítés , a sokszínű látásmód befogadása áll

 

Hogyan működik?

 

Bonyhádi Szilvia: Az Élménybiztosoknak felkínáljuk a lehetőséget különböző programokon való részvételre, ők pedig választhatnak, hogy hova szeretnének elmenni. Az eseményeket követően online kérdőíven értékelik az esményeket és teret adunk a személyes véleményeiknek is. Ez utóbbit szerencsére eddig mindenki nagy örömmel tette és rengeteg hasznos visszajelzés érkezett már. Szeretnénk minél sokszínűbb látásmódokat megismerni és beépíteni ezeket a jövőbeni munkánkba. A kérdőíveket átnézzük, majd összegzést készítünk belőlük, kiemeljük a fontosabb tapasztalatokat és egy értékelő beszélgetésen átbeszéljük őket az Élménybiztosokkal és az aktuális esemény projektgazdájával.

 

Mi volt a legelső program, ahol az Élménybiztosok tevékenykedtek?

 

Németh Rajmund: Elsőként a Magyar Mozgókép Fesztiválon vettek részt az Élménybiztosok, aminek én voltam a projektgazdája az EKF-nél. Már a kezdetektől azt gondoltam, hogy ez egy nagyon jó kezdeményezés, és útközben ki is derült, hogy mennyire hasznos, hogy megismerhettük az Élménybiztosok tapasztalatait, véleményeit.

 

Bonyhádi Szilvia: Amikor az értékelő beszélgetést tartottuk a fesztivállal kapcsolatban, kiderült, hogy voltak olyan momentumok, amiket mi egyértelműen pozitívan értékeltünk a szervezés alatt, mégis a csapat ezeket egyöntetűen pont ellenkezőleg látta. Ilyen volt például a helyszínek megközelíthetőségéről szóló információ, amit bár a honlapon jeleztünk, valahogy annyira mélyre süllyesztettünk a weblap felépítésében, hogy nem találták meg, így azt gondolták, hogy ilyen információ nincs is.

 

A Magyar Mozgókép Fesztivál után a Kabóca Bábszínház is fogadott Élménybiztosokat. Milyen tapasztalatokkal gazdagodott a bábszínház?

 

Szántó Viktória: Nagyon örültünk a lehetőségnek, hogy hozzánk is ellátogathatnak az Élménybiztosok, mivel mi idén nagy fába vágtuk a fejszénket és a fejünkbe vettük, hogy teljesen “kizöldítjük” a Kabóciádé Családi Fesztiválunkat. Az eseményt idén 28. alkalommal rendeztük meg és bár rengeteg tapasztalatunk volt már, azért mégis akadtak olyan pontok, ahol bizonytalanabbak voltunk azzal kapcsolatban, hogy a közönség hogyan fogadja majd. Ráadásul mi mindig törekszünk arra, hogy folyamatosan megújuljunk és fejlődjünk, ehhez pedig fontos adalék az Élménybiztosok véleménye. Mi egy nagyon családias szervezet vagyunk: húszan dolgozunk és sok törzsnézőnkkel ápolunk személyesebb kapcsolatot, így gyakran jut el hozzánk a nézők közvetlen véleménye. Az Élénybiztosok azonban más módon figyelnek minket, konkrétabb kérdéseket tudtunk feltenni. Voltak nagyon pozitív megerősítések, amik egyértelműen motiválták a csapatunkat, és visszajelezték, hogy jól sikerült a szervezésünk.

 

Egy-egy szervezet vagy az eseményt szervező csapat hogyan kapja meg a visszajelzéseket?

 

Bonyhádi Szilvia: A Kabóciádé esetében sajátos volt a helyzet, mert a fesztivált nyáron rendezték és mindenki elment nyaralni, ezért nem tudtunk személyes találkozót megszervezni. Sajnos ahogy telik-múlik az idő, már nem ugyanúgy érzékeli az ember az átélt élményeket, így egy bizonyos idő eltelte után már nem érdemes beszélni egy-egy eseményen átélt tapasztalatokról. Ebben az esetben a kérdőívekre és a leírt véleményekre támaszkodunk. A Kabóciádé esetében is így történt. Bemutattunk egy összesítést Vikiéknek, ők pedig meg tudták beszélni csapaton belül az észrevételeket.

 

Szántó Viktória: Így van. Mi pedig nagyon örültünk a visszajelzéseknek, jó volt látni a reakciókat. Voltak olyan dolgok, amiken sokat aggódtunk – például a közönség terelésén a színpadoknál -, de amikor láttuk, hogy a tapasztalatok szerint minden rendben volt, megnyugodtunk.

 

Összességében mennyire diplomatikus véleményeket lehet olvasni, hallani az Élménybiztosokról? Hogyan formálnak véleményt a látottakról?

 

Bonyhádi Szilvia: Szerintem nagyon őszinték és teljes mértékben saját habitus alapján nyilatkoznak. Ettől is olyan színes ez az egész.

 

Németh Rajmund: Igen, nagyon sokféle típusú ember jött össze a csapatban. Van, aki vehemensebben osztja meg a vélményét, van aki nagyon diplomatikusan. De minden esetben fontos és hasznos információkat mondanak és nekünk ez a lényeg. És persze az, hogy ezeket meg is tudjuk válaszolni, így minden esetben törekszünk arra is, hogy reagáljunk a véleményekre. Hogy megmutassuk, hogy egy-egy olyan szituáció, amit ők problémaként éltek meg, miért alakult úgy és, hogy szervezési részről ezek sokszor épp, hogy pozitívumok, mivel előfordul, hogy egy nagyon rossz helyzetből kell valami jobbat kihozni. Eddig úgy tűnt, hogy amikor ezekre a dolgokra fény derül, akkor úgy gondolják, hogy nagyon jó, hogy mögé tudtak látni és tudják, hogy mi miért történt.

És, hogy merrefelé jártak még az Élménybiztosok? A Tánc Fesztiválja, az Utcazene Fesztivál és a Papírkutya Kultúrbisztrós koncertekről alkotott véleményüket is papírra vetették már – de erről majd egy következő interjúban mesélünk!

Hozzáférhetőség

Amennyiben nehézségekbe ütközik oldalunk böngészése során, válasszon az alábbi hozzáférhetőségi lehetőségeink közül!