Turisztikai audit: a királynék városa készül 2023-ra
Veszprémnek minden adottsága megvan ahhoz, hogy 2023-ban Európa Kulturális Fővárosa legyen és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy városunk 2018-ban elnyerte a megtisztelő címet. Annak érdekében, hogy a vendégek igazán „királyul” érezhessék majd magukat nálunk, a királynék városában, a város kulturális intézményeit egy átfogó turisztikai audittal mértük fel és az eredmények alapján elindítottunk egy nagyszabású kapacitásfejlesztési programot.
A Veszprém–Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programot gyakran azonosítják a kulturálisinfrastruktúra-fejlesztési beruházásokkal, a jelentős kulturális-művészeti programokkal. A programév eseményeivel színvonalas kínálattal gazdagítjuk majd a hazai kulturális életet. A modern szabadidős piacon azonban óriási verseny zajlik, és a sikerünk egyik kulcsa az lehet, hogy a város intézményei felkészülten tudják majd fogadni a vendégeket. Ehhez minden területre kiterjedő segítséget nyújtunk a város kulturális intézményeinek.
Gondos előkészítés
A turisztikai szolgáltatások frissítése, ráncfelvarrása akkor lehet sikeres, ha egy alapos helyzetértékelés eredményeként a város kulturális életének szereplői tisztán láthatják miben jók és hol érdemes a látogatók elvárásaihoz alkalmazkodni.
A tisztánlátás érdekében - egy nyílt meghívásos tárgyalás nyerteseként – megbíztuk az Innotime Hungary Kft.-t, hogy turisztikai szakértők szemével auditálják Veszprém kulturális intézményeit és adjanak javaslatot arra, hogyan lehetnek még vonzóbbak 2023-ra, az Európa Kulturális Fővárosa címviselés évére. A tanácsadó kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy legyen tapasztalata a turisztikai látványosságot biztosító intézmények működtetésében, valamint a turizmusfejlesztés terén is. Az Innotime átvilágította az intézmények turisztikai szolgáltatásait, majd a meglévő értékek megerősítése mellett új szakmai tartalmak/szolgáltatások kidolgozását és megvalósítását is javasolta.
A helyzetelemzés szempontjai, módszerei
- Primer és szekunder kutatások
- Személyes találkozás minden intézmény képviselőjével
- Online és telefonos kapcsolattartás
- Online kommunikációs felületek vizsgálata
- Mystery shopperek bevonása
- Szakértői mystery shoppingok
- Kick off meeting az intézmények bevonásával
- Tárgyi feltételrendszer látogatómenedzsment-szempontú felmérése
- Attrakciók, programok tartalmi elemzése
- Kínálati elemek azonosítása, amelyek illeszkednek az EKF desztinációs szintű attraktivitásához
Veszprém=kultúra
Az elvégzett kutatás összesített eredményei azt mutatják, hogy Veszprémről egyértelműen pozitív kép él a közvéleményben, és hívószóként a kultúra meghatározó szerepet kap. A pozitív imázs azonban városmarketing és turisztikai szempontból akkor aknázható ki igazán sikeresen, ha egy átgondolt desztináció- és látogatómenedzsment rendszerre épül, amely folyamatosan méri a látogatói igényeket és ennek megfelelően viszi piacra a város kulturális kínálatát.
10 hónap - 10 kihívás
A turisztikai felmérés eredményei alapján elkészült a „10 hónap 10 kihívás” címet viselő intézkedési csomag, amelyet 2022. februártól 2022. novemberig az átvilágítást végző Innotime Hungary Kft-vel összefogva következetesen valósítanak meg az alábbi veszprémi intézmények:
- Agóra Veszprém Kulturális Központ
- Kabóca Bábszínház
- Lackó Dezső Múzeum
- Művészetek Háza Veszprém
- Pannon Várszínház Színművészetfejlesztési Nonprofit Kft.
- Veszprémi Petőfi Színház
- Veszprémi Érsekség
- Veszprémi Programiroda Rendezvényszervező és Kulturális Kft.
- Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft.
- Veszprémi Állatkert (Kittenberger Kálmán Növény- és Vadaspark Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.)
A program fókuszterületei: intézményi attrakció- és kapacitásfejlesztés, turisztikai termékfejlesztés, desztinációmenedzsment, desztinációs szintű termékfejlesztés, szemléletformálás, tudásmegosztás, online felületek, jegyértékesítés, látogatómenedzsment, fenntarthatóság és akadálymentesség, nyelvi készségek.
Veszprém legyen a királynék városa!
A nyár folyamán a „Veszprém legyen a királynék városa!” címmel kiállítások és kampányok indulnak, valamint elindul az egységes jegyértékesítési rendszer kiépítése is. Később, az ősz folyamán kezdődik a program keretében kidolgozott „Welcome Veszprém” pályázati programcsomag megvalósítása, melynek részeként többek között egységes eligazító táblarendszer, online jegyvásárlásra alkalmas kioszkok, kerékpáros szervizpontok, elektromos biciklitöltők, kerékpártárolók, nyilvános WC-k és ivócsapok kerülnek telepítésre. A látogatókkal kapcsolatban álló munkatársak képzése a Szolgáltató Attitűdfejlesztő Tréninggel (SZAFT) zárul novemberben.
Az intézkedéscsomaggal elsősorban a 2023-as programév sikeres lebonyolítását kívánja elérni a VEB2023 Zrt. és a megvalósítást aktívan támogató Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata. Közös cél, hogy fejlesztés eredményei hosszú távon is beépüljenek, pozitívan befolyásolják majd Veszprém városmarketingjét, turizmus terén felmutatott sikereit.